Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Mikulin M-34

Mikulin M-34
ZSRR
silnik rzędowy
1930



Układ:12-cylindrowy widlasty
Chłodzenie:wodne
Pojemność:45,8 l
Moc maksymalna:850 KM przy 1800 obr./min
Moc nominalna:750 KM przy 1740 obr./min
Stopień sprężania:6,0
Masa:582 kg

Pierwszy skonstruowany i produkowany seryjnie w ZSRR silnik rzędowy.

Silnik widlasty ze sprężarką odśrodkową skonstruowany przez zespół kierowany przez Aleksandra Aleksandrowicza Mikulina w 1931 roku. Powstał w wyniku dążenia ZSRR do stworzenia nowoczesnego przemysłu silnikowego, budującego silniki lotnicze dużej mocy. Po dopracowaniu technologii silnik trafił do produkcji w roku 1932. Pierwsze silniki seryjne pojawiły się w 1933 roku.

M-34 okazał się bardzo perspektywiczną konstrukcją. W następnych latach podlegał ciągłym udoskonaleniom – wprowadzono reduktor, metalowe śmigło o zmiennym skoku, udoskonaloną sprężarkę i inne modyfikacje techniczne i technologiczne, zwiększające moc silnika. Na bazie silnika M-34 powstały silniki AM-35A, AM-38, AM-42, stosowane w kilku znanych samolotach okresu II wojny światowej. Wadą silnika M-34 była jego duża masa, która sprawiała, że nadawał się tylko do napędu dużych samolotów.

Silnik był stosowany w bombowcach Tupolew TB-3 i Petliakow TB-7 (Pe-8) a także w łodziach latających Beriew MBR-2.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka