Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Klimow RD-10A

Klimow RD-10A
Niemcy / ZSRR
silnik odrzutowy
1946



Układ:jednowałowy jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy ze sprężarką osiową
Ciąg:8,83 kN

Jednostka napędowa pierwszych radzieckich samolotów turboodrzutowych.

Budowa niemieckiego silnika turboodrzutowego Jumo 004 (który stosowano do napędu samolotów Me 262 Schwalbe i Ar 234 Blitz) była po II wojnie światowej kontynuowana w Dessau pod kontrolą radzieckich władz okupacyjnych. Z powodu niezgodności z układem o demilitaryzacji Niemiec, produkcję przeniesiono na terytorium ZSRR.

Wprowadzone zmiany technologiczne miały na celu zwiększenie ciągu silnika i przedłużenie jego żywotności. Za wprowadzenie silnika do produkcji seryjnej odpowiedzialne było biuro konstrukcyjne Władimira Klimowa. W latach 1946–1948 w zakładach w Ufie zbudowano około 1300 silników. Równolegle produkowane były silniki BMW 003, oznaczone jako RD-20 i RD-21. Skrót RD oznacza w nazewnictwie rosyjskim reaktiwnyj dwigatiel, czyli silnik odrzutowy. Silnik był stosowany w samolotach Jakowlew Jak-17W.

Powrót

 


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka