Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: PZL Pegaz 20

PZL Pegaz 20
Wielka Brytania/Polska
silnik gwiazdowy
1938



Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrzne
Pojemność28,6 l
Stopień sprężania6,5
Masa456 kg
Moc maksymalna940 KM
Moc nominalna850 KM przy 2250 obr./min

Silnik, który napędzał najnowocześniejszy samolot polskiego lotnictwa wojskowego w 1939 roku.

Produkowany przez Wytwórnię Silników nr 1 w Warszawie-Okęciu na licencji brytyjskiej firmy Bristol. Zastąpił w produkcji silnik Pegaz VIIIA. Pegaz XX był wyposażony w sprężarkę i reduktor oraz gaźnik typu Cloudel-Hobson AVT 80BZ firmy Motolux. Silnik napędzał śmigło przestawialne, dwustopniowe, trójłopatowe, metalowe De Havilland Hamilton Standard. Napęd tego typu został zastosowany w samolotach bombowych PZL‑37 Łoś i PZL‑46 Sum.

Silnik na ekspozycji prezentowany był w pawilonie polskim na światowej wystawie w Nowym Jorku latem 1939 roku. Po wybuchu wojny pozostał w USA w rękach prywatnych. W 2006 r. eksponat przekazał do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego Pan Witold Dewicki z Fowlerville w stanie Michigan.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka