Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Silnik lotniczy: Tumański R-11F2SK-300

Tumański R-11F2SK-300
ZSRR
silnik odrzutowy



Ciąg maksymalny3950 kG (38,7 kN)
Ciąg maksymalny z dopalaniem6120 kG (60 kN)
Ciężar silnika1194 kg
Zużycie paliwa3792 kg/h bez dopalania i 14504 kg/h z dopalaniem

Silnik turboodrzutowy dwuwałowy jednoprzepływowy z dopalaczem. Sprężarka osiowa jest dwuwałowa z trzema stopniami niskiego i trzema wysokiego ciśnienia. Turbina gazowa dwustopniowa wysokiego i niskiego ciśnienia. Turbina wysokiego ciśnienia połączona wałem z sprężarką wysokiego ciśnienia a turbina niskiego ciśnienia ze sprężarką niskiego ciśnienia. Komora dopalacza zakończona regulowaną siłownikami hydraulicznymi dyszą. Silnik posiada dwa otwory upustowe, na wysokości komór spalania, do odprowadzania powietrza pod ciśnieniem do instalacji nadmuchu na klapy, na skrzydłach.

Uruchomienie silnika realizuje prądnico-rozrusznik. W czasie pracy silnika działa jako prądnica zasilająca elektryczne urządzenia pokładowe samolotu i doładowuje akumulatory pokładowe.

Silnik ten jest wynikiem udoskonalenia wcześniejszej konstrukcji (R-11F-300) powstałej w Biurze Konstrukcyjnym Mikulina w Moskwie, pod kierunkiem konstruktora Tumańskiego. Powstał w celu zaspokojenia potrzeb w dziedzinie silników mogących pracować przy prędkości 2000 km/h. W latach 60-tych należał do bardzo nowoczesnych napędów o doskonałych właściwościach eksploatacyjnych. Produkowany był w dużych ilościach. Był stosowany w samolotach: MiG‑21PFM, MiG‑21R, MiG‑21S, MiG‑21M, Su‑15, Jak‑28.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     -   |   Deklaracja dostępności