Magazyn: Janowski J-1 Prząśniczka
Polska
samolot amatorski
1970
|
Rozpiętość
|
7,60 m |
Długość
|
4,88 m |
Masa startowa
|
270 kg |
Maksymalna prędkość
|
150 km/h |
Pułap
|
2500 m |
Zasięg |
250 km |
Uzbrojenie
|
brak |
Silnik
:
2-cylindrowy w układzie bokser, Saturn 500B o mocy 23 KM (17 kW) |
|
J-1 Prząśniczka to jednomiejscowy samolot amatorski, pierwsza konstrukcja Jarosława Janowskiego z Łodzi, która zapoczątkowała serię jego jednomiejscowych samolotów ze śmigłem pchającym. Prząśniczkę zbudowali w latach 1967-1970 J. Janowski, S. Polawski i W. Kalita. Samolot powstawał w pokoju o powierzchni 18 m2, w mieszkaniu na drugim piętrze. 30 lipca 1970 r. Prząśniczka została oblatana przez Jerzego Orłowskiego. W 1976 r., po wielu trudnościach, samolot został wreszcie zarejestrowany ze znakami SP-0002. W 1981 r. Prząśniczka została mocno uszkodzona w wypadku na lotnisku Łódź-Lublinek. Zniszczony samolot trafił później do zbiorów Muzeum Lotnictwa Polskiego i jest w trakcie renowacji.
Po 1970 r. J. Janowski dostosował plany konstrukcyjne samolotu do przepisów amerykańskich, co umożliwiło produkcję za granicą. Egzemplarze zmodyfikowanej wersji, oznaczonej J-1A Don Quixote, latają w wielu krajach. Wersja ta jest też produkowana w USA w zestawach do samodzielnego montażu.
J-1 Prząśniczka jest jednomiejscowym zastrzałowym górnopłatem konstrukcji drewnianej ze stałym podwoziem. Dwusuwowy, dwugaźnikowy silnik o pojemności 500 cm3, zbudowany z elementów dwóch silników od motocykla MZ, napędza dwułopatowe śmigło pchające.
Powrót