Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Rolls-Royce Merlin Mk XX

Rolls-Royce Merlin Mk XX
Wielka Brytania
silnik rzędowy



Układ12-cylindrowy widlasty
Chłodzeniecieczowe (glikol etylowy)
Pojemność27 l
Stopień sprężania6,0
Redukcja śmigła0,69
Masa660 kg
Moc maksymalna1390 KM przy 3000 obr./min na poz. morza
Moc nominalna1300 KM przy 3000 obr./min na wys. 2900 m

Najsłynniejszy silnik tłokowy firmy Rolls-Royce, napęd samolotów Hurricane, Spitfire, Lancaster i Mustang.

Silnik w układzie V z dwubiegową, jednostopniową sprężarką i reduktorem. Zgodnie z praktyką zakładów Rolls-Royce, silnik otrzymał nazwę ptaka drapieżnego (ang. Merlin to po polsku sokół drzemlik). Różne warianty silników Merlin napędzały samoloty Hawker Huricane, Supermarine Spitfire, Fairey Battle, Fairey Barracuda, De Havilland Mosquito, Avro Lancaster, Handley Page Halifax i wiele innych. Łącznie wyprodukowano 168'040 silników Merlin wszystkich wersji, z czego 28'021 wersji Mk XX. Warianty produkowane na licencji w zakładach Packard w USA stosowano w samolotach myśliwskich Curtiss P-40 Kittyhawk, North American P-51 Mustang i Supermarine Spitfire Mk XVI. Wersja Merlin Mk XX była stosowana w samolotach Avro Lancaster Mk I, III, VII, Boulton Paul Defiant Mk II, Bristol Beaufighter Mk II.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka