Magazyn: Farman IV
Francja / Polska
samolot pionierski
1957
|
Rozpiętość
|
10 m |
Długość
|
12 m |
Masa startowa
|
550 kg |
Maksymalna prędkość
|
60 km/h |
Pułap
|
|
Zasięg |
|
Uzbrojenie
|
– |
Silnik
:
7-cylindrowy, gwiazdowy Gnome o mocy 50 KM (37 kW) |
|
Nazwisko Farman przeszło do historii lotnictwa i można je umieścić obok takich pionierów przestworzy jak Otto Lilienthal, bracia Charles i Gabriel Voisin, Alberto Santos-Dumont, Hubert Latham, czy Orville i Wilbur Wright.
Henry Farman, mieszkający we Francji angielski miłośnik lotnictwa, opracował i oblatał w 1909 roku pierwowzór prezentowanego samolotu. W latach wcześniejszych współpracował on z braćmi Voisin, którzy posiadali własne warsztaty lotnicze. Współpraca ta zaowocowała powstaniem w 1907 roku konstrukcji będącej wzorem dla późniejszych maszyn Farman. Kadłub samolotu miał postać drewnianej kratownicy, stery kierunku znajdowały się pomiędzy statecznikami, natomiast ster wysokości był z przodu, przed pilotem.
Henry Farman był jednym z pierwszych wyszkolonych pilotów we Francji. Jego samolot przeszedł do historii lotnictwa jako jedna z najsłynniejszych konstrukcji pionierskich. Również na ziemiach polskich rozpoczęto produkcję tych maszyn - zakłady Aviata w Warszawie zbudowały 5 sztuk.
Na samolotach Farman latali w okresie pionierskim prawie wszyscy polscy piloci m.in. Antoni Mroczkowski, Henryk Segno, Adam Haber-Włyński i inni.
Kopia dwumiejscowego samolotu pionierskiego, Farmana o konstrukcji drewnianej w układzie dwupłata, napędzanego śmigłem pchającym zbudowana w 1957 roku przez Pawła Zołotowa została wyposażona w silnik gwiazdowy Salmson 9AD o mocy 40 KM. Nie wykonano na niej ani jednego lotu, a w 1958 roku egzemplarz został przekazany przez autora do zbiorów Muzeum Techniki we Wrocławiu, skąd w 1964 roku został przekazany do zbiorów Muzeum Lotnictwa.
Powrót