Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Tumański RD-9B

Tumański RD-9B
ZSRR
silnik odrzutowy



Ciąg maksymalny bez dopalania2600 kG
Ciąg maksymalny z dopalaniem3250 kG
Ciąg przelotowy1750 kG
Zużycie paliwa1470 kg/h przy ciągu przelotowym

Silnik turboodrzutowy jednoprzepływowy, jednowałowy, z dziewięciostopniową sprężarką osiową. Posiada układ sterowania upustem powietrza z piątego stopnia sprężarki w zależności od jej sprężu. Ze sprężarki powietrze przepływa do dziesięciu komór spalania umieszczonych we wspólnym płaszczu. Turbina gazowa osiowa dwustopniowa. Za nią znajduje się komora dopalacza z dyszą regulowaną systemem hydraulicznym.

Silnik został opracowany na początku lat 50-tych w Biurze Konstrukcyjnym Mikulina jako lekki napęd o dużym ciągu dla samolotów myśliwskich. Produkowany był też w Chińskiej Republice Ludowej. Był stosowany w samolotach MiG-19S, MiG-19P, MiG-19PM, Jak-25.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka