Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Klimow GTD-350

Klimow GTD-350
ZSRR
silnik turbinowy



Masa silnika135 kg
Okres międzyremontowy1000 h
Moc maksymalna400 KM
Moc nominalna320 KM

Turbinowy dwuwałowy silnik śmigłowcowy. Silnik ten ma dwie turbiny: jedna, osadzona na wspólnym wale ze sprężarką napędza sprężarkę, a druga, osadzona na osobnym wale – tzw. wolna turbina (napędowa) – przekazuje napęd poprzez reduktor na wał wyjściowy. Taka konstrukcja jest typowa dla turbinowych silników śmigłowcowych małej mocy, przeznaczonych do napędu lekkich śmigłowców.

Silnik GTD-350 został opracowany na przełomie lat 50. i 60. w Biurze Konstrukcyjnym Klimowa w Leningradzie pod kierunkiem inżyniera Siergieja Piotrowicza Izotowa. Silnik był konstrukcyjnie zbliżony do amerykańskiego silnika śmigłowcowego Allison 250. W 1961 roku został oblatany w ZSRR lekki śmigłowiec Mi-2, napędzany dwoma prototypowymi silnikami GTD-350.

W styczniu 1964 roku podpisano umowę między rządami Polski i ZSRR, na mocy której w Polsce rozpoczęto produkcję śmigłowca Mi-2 w WSK-Świdnik i silnika GTD-350 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie. Do Polski zostały dostarczone dokumentacje prototypów. Produkcję seryjną silnika GTD-350 rozpoczęto w WSK-Rzeszów w 1966 roku. Wyprodukowano ponad 11000 egzemplarzy silnika, który wielokrotnie udoskonalano.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka