Samolot: Republic F-105D Thunderchief
USA
samolot myśliwsko-bombowy
1959
|
Rozpiętość
|
10,59 m |
Długość
|
19,61 m |
Masa startowa
|
23834 kg |
Maksymalna prędkość
|
2240 km/h |
Pułap
|
13720 m |
Zasięg |
3850 km |
Uzbrojenie
|
działko Vulcan kal. 20 mm, 5450 kg uzbrojenia podwieszanego na belkach pod skrzydłami i kadłubem lub w komorze bombowej (bomby konwencjonalne i jądrowe, pociski rakietowe lub dodatkowe zbiorniki paliwa) |
Silnik
:
jednoprzepływowy silnik turboodrzutowy Pratt & Whitney J75-P-19W o ciągu 118 kN |
|
Samolot Donalda Kutyny z okresu wojny w Wietnamie.
Republic F-105 Thunderchief to amerykański naddźwiękowy samolot myśliwsko-bombowy, skonstruowany w latach 50-tych. Jego zadaniem miała być penetracja przestrzeni powietrznej przeciwnika i przenoszenie taktycznej broni jądrowej. Jako pierwsza powstała jednomiejscowa wersja bojowa F-105B, a następnie udoskonalona jednomiejscowa F-105D i dwumiejscowa szkolno-bojowa F-105F.
F-105D był głównym typem samolotu uderzeniowego lotnictwa amerykańskiego podczas wojny w Wietnamie i przez większą część jej trwania na F-105 stacjonujących w bazach Korat i Takhli w Tajlandii spoczywał główny ciężar ataków na cele naziemne w Wietnamie Północnym, kosztem wysokich strat. Zmodyfikowane dwumiejscowe F-105F i jego udoskonalony wariant F-105G służyły do zwalczania obrony przeciwlotniczej (tzw. Dzikie Łasice, ang. Wild Weasels).
Prezentowany egzemplarz o numerze seryjnym 59-1822, jest jednym z najsłynniejszych F-105D biorących udział w wojnie w Wietnamie. W 1970 r. należał do 355 Tactical Fighter Wing, stacjonującego w Takhli. Jego pilotem był Amerykanin polskiego pochodzenia, major Donald Kutyna, który nadał mu nazwę indywidualną The Polish Glider, czyli Polski Szybowiec. Jest stałym depozytem, przekazanym przez muzeum USAF.
Powrót