Samolot: WSK TS-8 Bies
Polska
samolot szkolny
1958
|
Rozpiętość
|
10,5 m |
Długość
|
8,6 m |
Masa startowa
|
1550 kg |
Maksymalna prędkość
|
310 km/h |
Pułap
|
6000 m |
Zasięg |
750 km |
Uzbrojenie
|
|
Silnik
:
gwiazdowy PZL WN-31 o mocy 330 KM (242 kW) |
Zdjęcia panoramiczne
:
|
|
Przez szereg powojennych lat w lotnictwie polskim istniała koncepcja budowy maszyny szkolno-treningowej, mogącej posłużyć do szkolenia od poziomu podstawowego do przejścia na samoloty szkolno-bojowe.
Potrzebny płatowiec został opracowany na zamówienie władz wojskowych przez zespół pod kierownictwem inż. Tadeusza Sołtyka w Instytucie Lotnictwa. Przy projektowaniu oparto się o zarzucone rozwiązania inż. Sołtyka z końca lat czterdziestych, powrócono do nich w 1953 roku. Prace konstrukcyjne i próby statyczne prototypu zostały zakończone w 1955 roku. 23 lipca tego samego roku nastąpił oblot prototypu.
Pierwsza seria 10 egzemplarzy dwumiejscowego, szkolno-treningowego samolotu o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie wolnonośnego dolnopłata powstała w 1957 roku. Były one uzbrojone w 1 k.m. i dwa wyrzutniki bomb. W 1958 roku rozpoczęto wielkoseryjną produkcję ulepszonej wersji TS-8 BII bez uzbrojenia ? zastąpiono je fotokarabinem.
Egzemplarze prototypowe, oprócz prób fabrycznych, były eksponowane na różnych wystawach jako oferty handlowe. TS-8 Bies był pierwszym polskim powojennym seryjnie budowanym samolotem o konstrukcji całkowicie metalowej, napędzanym nowo zaprojektowanym polskim silnikiem WN-3A.
W latach 1957-1960 wyprodukowano 229 Biesów, z czego kilka trafiło do Indonezji. W Polsce płatowce te były używane przez Wojska Obrony Powietrznej Kraju, szkoły oficerskie oraz jednostki lotnictwa Marynarki Wojennej. Od 1958 roku weszły do służby w Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie. Polskie lotnictwo wojskowe eksploatowało Biesy do roku 1975, natomiast w aeroklubach latały w latach 1966-1978. Na Biesach pobito szereg międzynarodowych rekordów. Samoloty te cieszyły się bardzo dobrą opinią.
W zbiorach Muzeum znajdują się dwa samoloty: TS-8 Bies oraz TS-8 BII Bies. Pierwszy to prototyp oblatany 23 lipca 1955 roku, drugi to egzemplarz seryjny, wyprodukowany w 1958 roku i eksploatowany do 1967 roku, a następnie przekazany jako dar Dowództwa Wojsk Lotniczych.
Powrót