Samolot: PZL-105 Flaming
Polska
samolot wielozadaniowy
1989
|
Rozpiętość
|
12,7 m |
Długość
|
8,6 m |
Masa startowa
|
955 kg |
Maksymalna prędkość
|
250 km/h |
Pułap
|
5500 m |
Zasięg |
1000 km |
Uzbrojenie
|
|
Silnik
:
gwiazdowy M-14P o mocy 330 KM (243 kW) |
|
Prototyp samolotu przewidzianego jako następca
wielozadaniowego PZL-104 Wilga.
Opracowana w początku lat 60. Wilga, pomimo swych zalet, stawała się coraz mniej nowoczesna. Koncepcja nowego samolotu została opracowana przez zespół inż. Andrzeja Frydrychewicza. W założeniach miała to być kontynuacja sprawdzonego PZL-104, roboczą nazwą nowego płatowca była Wilga-88. Konstruktorem prowadzącym był inż. Roman Czerwiński, a od roku 1989 inż. Wojciech Woźniczka.
Prototyp nowego samolotu oblatano w dniu 19 grudnia 1989 roku (pilot – Jerzy Jędrzejewski). Trzy dni później nastąpiła pierwsza publiczna prezentacja. Był to wielozadaniowy samolot o konstrukcji całkowicie metalowej, w układzie zastrzałowego górnopłata. W samolocie, o wielkości zbliżonej do gabarytów Wilgi, pomieszczono 6-miejscową kabinę, zachowując szerokie drzwi, wygodne w użyciu dla spadochroniarzy i przy przewozie dużych ładunków. Następny prototyp PZL-105L ze zmienionym silnikiem oblatano w 1991 roku. Dokonano w nim również pewnych zmian technicznych, m.in. podniesiono wyżej usterzenie poziome.
Samolot miał być produkowany w wersjach: sportowej (holowanie szybowców, wynoszenie spadochroniarzy), transportowej (4–5 pasażerów lub 450 kg). Przewidywano także możliwość produkcji dla potrzeb rolnictwa, a także zastosowanie w roli maszyny patrolowej, sanitarnej, geologicznej i retlanslacyjnej.
W założeniach firmy, PZL-105 Flaming miał być nowoczesną maszyną przeznaczoną przede wszystkim na eksport. Planowano, iż głównymi odbiorcami będą Stany Zjednoczone i Kanada. Ze względów technicznych i ekonomicznych produkcja tego samolotu, planowana przez PZL na rok 1996, nie została podjęta.
Samolot o znakach SP-PRC jest drugim prototypem PZL-105, a pierwszym przeznaczonym do prób w locie. Egzemplarz jest wyposażonym w słabszy silnik radziecki M-14P o mocy 243 kW. Do 1995 roku SP-PRC wykonywał loty próbne i pokazowe, w sumie ponad 2000 godzin. Został przekazany do zbiorów Muzeum w 1999 roku.
Powrót