Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie

Lekcja „Lotnisko Rakowice-Czyżyny i jego historia”

Informacje ogólne:
Czas trwania zajęć: ok. 60 minut,
Uczestnicy: uczniowie szkół podstawowych, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych,
Trasa obejmuje obiekty i eksponaty Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie.
Forma: aktywne zwiedzanie z oprowadzaniem,
Prowadzący: pracownik MLP we współpracy z nauczycielem/opiekunem grupy.
Uwaga: grupa powinna liczyć do 25 osób.


Cele lekcji:


Kompetencja główna:

  • Zapoznanie uczniów z podstawowymi faktami dziejowymi dotyczącymi historii
  • krakowskiego lotniska Rakowice-Czyżyny,
  • Rozbudzenie zainteresowań przeszłością regionu,
  • Uświadomienie uczniom, iż przeszłość ma wpływ na różnorakie aspekty życia
  • współczesnego.
  • Odwołanie się do wrażliwości, uczuć i związków emocjonalnych ucznia z własnym miastem
  • Cele operacyjne w kategoriach czynności uczniów:


1.Poziom wiadomości:
-uczeń potrafi powiedzieć dlaczego lotnisko powstało
-uczeń zna przebieg rozbudowy lotniska


2.Poziom umiejętności:
-uczeń umie opisać rolę lotniska dla miasta kiedyś i dziś
-uczeń potrafi dokonać oceny postaw takich osób jak kpt. Florer


Postawa:

  • kształcenie postaw patriotycznych poprzez wzbudzanie szacunku do miejsca zamieszkania.
    Metody: poszukująca, pogadanka, „Burza mózgów” ,
    Formy pracy: z całą klasą
    Techniki: dyskusja panelowa, rozmowa nauczająca, pokaz
    Środki dydaktyczne: ekspozycja i materiały dydaktyczne (prezentacja , fotografie)
    Przebieg lekcji:
  • Po powitaniu klasy, prowadzący nawiązuje rozmowę z młodzieżą, dotyczącą lotniska i
    muzeum .
  • Przewodnik-animator opowiada uczniom o przyczynach powstania lotniska Rakowice-
    Czyżyny i jego pierwszym zastosowaniu. Zaprezentowane zostają zdjęcia z tego czasu,
    które pokazują ówczesne zagospodarowanie terenu.
  • Prowadzący pyta uczniów czy lotnisko było potrzebne na obrzeżach Krakowa? Swobodne
    wypowiedzi uczniów.
  • Następnie prowadzący prezentuje uczniom szczegółową historię rozbudowy lotniska.
    Prowadzący opowiada o wydarzeniach z 30/31/10/1918 roku i o tym jak powstał pierwszy
    znak polskiego lotnictwa.
  • Uczniowie mają zastanowić się nad rolą, jaką odgrywało lotniska na przestrzeni wieku XX.
    Uczniowie zostają wytypowani przez prowadzącego do udzielenia odpowiedzi.
  • Prowadzący prezentuje również uczniom historię powstania parku lotniczego i jego
    zastosowanie, następnie opowiada o jego dalszej rozbudowie.
  • Przewodnik-animator w celu rekapitulacji będzie zadawał uczniom pytania dotyczące
    przeprowadzonej z nimi lekcji.