Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Silniki

Wright Whirlwind R-975

Kraj:USA
Typ:silnik gwiazdowy
Rok:1933
Silnik Wright Whirlwind R-975

Silnik Whirlwind został opracowany w 1926 r. przez inżynierów Lawrance’a, Jonesa i Herona pod kierownictwem P. B. Taylora, z założeniem uzyskania niezawodnej jednostki napędowej średniej mocy. 

Okazał się niezwykle udaną konstrukcją. W 1927 r. Charles Lindbergh wykonał przelot nad Atlantykiem z Nowego Jorku do Paryża samolotem Ryan NYP „Spirit of St. Louis”, napędzanym silnikiem J-5C Whirlwind. Silniki tego typu były też produkowane w latach 30. na licencji w Polsce przez Polskie Zakłady Skody i wytwórnię Avia. 

Whirlwindy w wersjach 5-, 7- i 9-cylindrowej były stosowane do napędu samolotów treningowych, obserwacyjnych, dyspozycyjnych i sterowców. Produkowane na licencji przez zakłady Continental były też stosowane do napędu czołgów (M3 Lee, M4 Sherman, Ram) i dział samobieżnych.

Dane techniczne:

Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrze
Stopień sprężania6,3
Pojemność15,9 l
Masa300 kg
Moc maksymalna400 KM przy 2300 obr./min
Moc nominalna365 KM przy 2100 obr./min