Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Samoloty

Cessna UC-78A Bobcat

Kraj:USA
Typ:samolot wielozadaniowy
Rok:1941

W początku 1939 roku szef biura konstrukcyjnego zakładów Cessna Aircrafr Corporation w Wichita inż. Tom Selter zaprojektował dwusilnikowy, pięciomiejscowy samolot o konstrukcji mieszanej. Oblatany w tym samym roku T‑50 wszedł do seryjnej produkcji w zakładach Cessna w roku następnym.

Płatowcem tym zainteresowały się władze wojskowe i od roku 1940 zakłady Cessna rozpoczęły masową produkcję treningowych AT‑8 i AT‑17. Maszyna, będąca pierwszą dwusilnikową konstrukcją firmy, wyposażona w silniki gwiazdowe Jacobs, otrzymała nazwę Bobcat. Łącznie powstały 2042 samoloty wszystkich wersji.

Odmiana przeznaczona dla Lotnictwa Armii Stanów Zjednoczonych (USAAF) była budowana pod oznaczeniem UC‑78 i służyła do szkolenia załóg oraz lotów dyspozycyjnych. Po zakończeniu wojny duża liczba tych samolotów została sprzedana w ramach demobilu do wielu krajów. Polska zakupiła wówczas 21 sztuk, wszystkie sprowadzone Cessny pochodziły z produkcji wojennej. Do stanu użyteczności doprowadzono 14 egzemplarzy, reszta służyła jako zbiór części zamiennych.

Swą długowieczność Cessna UC-78 SP-GLC zawdzięczała „kanibalizacji” innych samolotów tego typu. Dla upamiętnienia tego na części dziobowej kadłuba wymalowano charakterystyczny motyw paszczy rekina. Po wycofaniu z eksploatacji w 1967 roku UC-78 Bobcat SP-GLC został przekazany do zbiorów Muzeum. Jest on obecnie prezentowany w barwach Instytutu Lotnictwa.

Dane techniczne:

Rozpiętość12,78 m
Długość10,0 m
Masa startowa2135 kg
Maksymalna prędkość314 km/h
Pułap6000 m
Zasięg1000 km
Uzbrojeniebrak stałego uzbrojenia
Silnikdwa 7-cylindrowe gwiazdowe chłodzone powietrzem Jacobs R-755-9 o mocy 245 KM (178 kW) każdy