Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego
Ekspozycja stała Samoloty

Curtiss Hawk II

Kraj:USA
Typ:samolot myśliwski
Rok:1933

Firma lotnicza Curtiss Aeroplane & Motor Corporation założona przez Glena Curtissa, amerykańskiego pioniera lotnictwa i pilota, rozpoczęła w 1923 roku produkcję samolotów Hawk w wersjach morskiej i lądowej. Były to jednomiejscowe dwupłaty myśliwskie o konstrukcji mieszanej.

W 1932 roku pojawił się wariant z silnikiem gwiazdowym, nazwany F-11C „Goshawk”, stosowany następnie przez Amerykańską Marynarkę Wojenną (US Navy) na lotniskowcach jako myśliwiec pokładowy i bombowiec nurkujący. Uproszczoną odmianę eksportową – „Hawk II” zakupiły i użytkowały siły powietrzne Boliwii, Chile, Chin, Kolumbii, Kuby, Peru, Tajlandii i Turcji.

Samolot Curtiss „Hawk II” swymi cechami zwrócił również uwagę generała Ernsta Udeta i innych niemieckich specjalistów wojskowych, zainteresowanych możliwościami bombardowania z lotu nurkowego. Udet, as lotniczy okresu I wojny światowej i znakomity pilot akrobacyjny, będąc w Stanach Zjednoczonych i obserwując samoloty Hawk w locie przekonał się, iż mogą one posłużyć jako materiał wyjściowy do prób nad przyszłymi niemieckimi bombowcami nurkującymi.

W związku z narzuconymi przez traktat wersalski ograniczeniami, zabraniającymi Niemcom posiadania lotnictwa wojskowego, zakupiono dwa „Hawki” o numerach fabrycznych H-80 i H-81 jako samoloty cywilne bez uzbrojenia. Obydwa zakupione płatowce zarejestrowano w Niemczech ze znakami D-IRIS i D-IRIK. Pierwszy uległ katastrofie w dniu 20 lipca 1934 roku – pilotującego go Ernsta Udeta uratował spadochron. Drugi egzemplarz, prezentowany obecnie w Muzeum Lotnictwa Polskiego, brał udział w wielu pokazach w latach 1934-1937. Stanowił także jedną z atrakcji wystawy towarzyszącej otwarciu Igrzysk Olimpijskich w Berlinie w 1936 roku.

Dane techniczne:

Rozpiętość9,6 m
Długość7,6 m
Masa startowa1750 kg
Maksymalna prędkość335 km/h
Pułap7300 m
Zasięg920 km
Uzbrojenie2 k.m. kal. 7,62mm w kadłubie i bomba 227kg pod kadłubem lub 4 bomby po 50kg na wyrzutnikach pod skrzydłami
Silnik9-cylindrowy, gwiazdowy Wright R-1820F Cyclone o mocy 710 KM (525 kW) (silnik po remoncie w Muzeum został uruchomiony)