Zlín Z-50 to samolot akrobacyjny skonstruowany pod kierunkiem Jana Mikuli w czechosłowackiej wytwórni Moravan Otrokovice jako jednomiejscowy, metalowy dolnopłat ze stałym podwoziem napędzany amerykańskim silnikiem Lycoming AIO-540 o mocy 260 KM. Samolot był produkowany od 1975 r., w samolotach późniejszych wersji montowano mocniejszy silnik Lycoming AEIO-540. Z-50 został dopuszczony do akrobacji w zakresie przeciążeń +9G do -6G, a po zmianie silnika – +8G do -6G. Wewnętrzny zbiornik paliwa ma pojemność 60 litrów, w celu dokonania przebazowania montowane są na końcówkach skrzydeł zbiorniki dodatkowe.
W latach 70. i 80. piloci latający na Zlínach Z-50L i LS odnosili znaczne sukcesy w międzynarodowych zawodach akrobacyjnych, m.in. Petr Jirmus został dwukrotnie Mistrzem Europy i także dwukrotnie tryumfował na Mistrzostwach Świata w Akrobacji Samolotowej w najwyższej kategorii – Unlimited. Ten typ samolotu wykorzystywano także w polskiej kadrze akrobacji samolotowej. Pojawienie się Su-26 i innych nowych typów samolotów akrobacyjnych oznaczało kres sukcesów Zlina Z-50. Produkcję „pięćdziesiątki” zakończono w 1994 r.
Samolot Z-50LA o numerze seryjnym 0009 i znakach SP-AUB jest jednym z prototypów wersji LA, napędzanej silnikiem Lycoming AEIO-540. Został wyprodukowany w 1976 r. Początkowo latał w Aeroklubie Gliwickim w ramach Ośrodka Akrobacji Samolotowej, następnie był używany przez aerokluby: Mielecki, Ziemi Lubuskiej i Poznański. W ramach Grupy Akrobacyjnej „Żelazny”, latając z nr 4, występował w całej Polsce, a także w Korei Pd. w 2008 r. Wielokrotnie gościł na kolejnych edycjach Małopolskiego Pikniku Lotniczego. 4 listopada 2011 r. samolot został doprowadzony lotem na Lądowisko Rakowice-Czyżyny a następnie przekazany Muzeum przez przedstawicieli Grupy Akrobacyjnej Żelazny: Artura Haładyna, Wojciecha Krupę oraz Piotra Haberlanda.
Rozpiętość | 8,58 m |
Długość | 6,51 m |
Masa startowa | 720 kg |
Maksymalna prędkość | 293 km/h |
Pułap | 7000 m |
Zasięg | 180 km (640 km z dodatkowymi zbiornikami) |
Uzbrojenie | – |
Silnik | 6-cylindrowy w układzie bokser Lycoming AEIO-540-D4B5 o mocy 191 kW (260 KM) |