Alouette III to siedmiomiejscowy śmigłowiec wielozadaniowy z napędem turbinowym skonstruowany w firmie Sud-Est. Powstał jako rozwinięcie wcześniejszego modelu Alouette II, pierwszego seryjnie produkowanego śmigłowca z napędem turbinowym, od którego jest większy i ma podwozie kołowe zamiast płozowego.
Prototyp oblatano w lutym 1959 r. Powstała wersja SE-3160 (SA-316A), napędzana silnikiem Turbomeca Artouste III o mocy 570 KM, produkowana do 1969 r., udoskonalona SA-316B o wzmocnionym układzie przeniesienia napędu i zwiększonej masie startowej i SA-319B napędzana silnikiem Turbomeca Astazou XIV o mocy 600 KM. Wyprodukowano ponad 1500 śmigłowców Alouette III, najwięcej w wersji SA-316B. Do dzisiaj są one używane w wielu krajach. Produkcję licencyjną podjęła też Rumunia (pod oznaczeniem IAR-316B), Indie (pod oznaczeniem HAL Chetak) i Szwajcaria.
Szwajcarskie Siły Powietrzne zakupiły 1964 r. we Francji pierwszych 9 śmigłowców Alouette III. Kolejnych 15 zakupiono w 1966 r., a w latach 1972–1974 wyprodukowano 60 egzemplarzy na licencji w zakładach F+W Emmen. W lotnictwie szwajcarskim śmigłowce Alouette III są wykorzystywane do zadań łącznikowych, transportowych, ratowniczych i do szkolenia pilotów.
Prezentowany egzemplarz, numer seryjny 1079, numer boczny V-257 został wyprodukowany w 1973 r. w zakładach F+W Emmen w Szwajcarii. Został przekazany do zbiorów Muzeum przez Siły Powietrzne Szwajcarii.
Średnica wirnika | 11,02 m |
Długość kadłuba | – |
Masa startowa | 2100 kg |
Maksymalna prędkość | 210 km/h |
Pułap | 3300 m |
Zasięg | 495 km |
Uzbrojenie | – |
Silnik | silnik turbowałowy Turbomeca Artouste IIIB o mocy 570 KM |