Logo Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie
Ekspozycja stała Samoloty

WSK TS-9 Junak 3

Kraj:Polska
Typ:samolot szkolny
Rok:1955
Samolot WSK TS-9 Junak 3

W roku 1946 LWD podjęły się opracowania i budowy samolotu szkolno-treningowego z silnikiem gwiazdowym M-11D. Nowa konstrukcja miał charakteryzować się łatwością obsługi i pilotażu. W roku następnym powstał dwumiejscowy, szkolno-treningowy dolnopłat o konstrukcji mieszanej.

Zastosowano w nim stałe podwozie i krytą kabinę. Oblot prototypu Junaka odbył się w dniu 22 lutego 1948 roku. Samolot okazał się konstrukcją udaną, był stateczny, sterowny
i łatwy w pilotażu. Po drobnych ulepszeniach wszedł do produkcji jako Junak 2. Jego rozwinięciem był powstały w 1948 roku Zuch 1.
Kolejna modyfikacja Junaka została opracowana w 1952 roku przez zespół konstrukcyjny pod kierownictwem inż. Tadeusza Sołtyka w Instytucie Lotnictwa jako zamówienie wojskowe.

Zasadnicza zmiana polegała na zastosowaniu podwozia z kółkiem przednim. Oprócz tego płatowiec otrzymał inne śmigło, radiostację i radiokompas oraz zmodyfikowaną instalację paliwową. Prototyp został oblatany 7 sierpnia 1953 roku i okazał się konstrukcją udaną.

Seryjne Junaki-3 wprowadzono do służby w Oficerskiej Szkole Lotniczej w Dęblinie w 1954 roku, zastępując nimi wycofywane Junaki-2. W latach 1954-1956 WSK Okęcie wyprodukowała 146 maszyn tego typu. Zastępowane przez „Biesy” służyły w wojsku do 1961 roku, aczkolwiek od 1956 roku przekazywano je już do aeroklubów, gdzie latały do 1972 roku. Ostatni skasowany egzemplarz posiadał rejestrację SP-BOG.

Dane techniczne:

Rozpiętość9,9 m
Długość7,8 m
Masa startowa1080 kg
Maksymalna prędkość205 km/h
Pułap4100 m
Zasięg450 km
Uzbrojenie
Silnikgwiazdowy WSK (licencja Szwiecow) M-11Fr o mocy 160 KM (118 kW)