Samolot: Suchoj Su-22M4 '3305'
ZSRR
samolot myśliwsko-bombowy
|
Rozpiętość
|
10,02 m (duży skos) – 13,65 m (mały skos) |
Długość
|
19,1 m |
Masa startowa
|
16400 kg |
Maksymalna prędkość
|
1850 km/h |
Pułap
|
15200 m |
Zasięg |
2550 km |
Uzbrojenie
|
działka NR-30 kal. 30 mm, kierowane pociski rakietowe powietrze – powietrze R-60, powietrze – ziemia Ch-25 i Ch-29, wyrzutnie niekierowanych pocisków rakietowych i bomby o łącznej masie 4000 kg |
Silnik
:
silnik turboodrzutowy AL-21F-3 o ciągu 11200 kG z dopalaniem |
|
Su-22 to radziecki samolot myśliwsko-bombowy o zmiennej geometrii skrzydeł, będący kolejnym rozwinięciem samolotu Su-17 (oznaczenie eksportowe Su-20) wyposażony w nowocześniejsze systemy nawigacyjne i celownicze. Su-17M4 (oznaczenie eksportowe Su-22M4) był najbardziej zaawansowaną wersją, wprowadzoną do produkcji w 1980 r., wyposażoną w system nawigacyjno-celowniczy PrNK-54 z komputerem pokładowym Orbita, umożliwiającym automatyczne wprowadzenie samolotu nad cel i zrzut bomb bez kontaktu wzrokowego, oraz stację laserową Klon, służącą do naprowadzania pocisków rakietowych kierowanych laserem.
Samoloty Su-22 zostały sprowadzone do Polski w liczbie ok. 100 w latach 1984–1985. Kilkadziesiąt tych samolotów, po remontach połączonych z modernizacją ciągle jest eksploatowanych przez Siły Powietrzne RP jako podstawowy typ samolotu uderzeniowego.
Egzemplarz muzealny nr 3305 był samolotem dowódcy 7 Pułku Lotnictwa Bombowo-Rozpoznawczego w Powidzu, płk pil. Leszka Cwojdzińskiego.
Powrót