Logo Muzeum
Zbiory


Silnik lotniczy: Wright Whirlwind R-975

Wright Whirlwind R-975
USA
silnik gwiazdowy
1933



Układ9-cylindrowy gwiazdowy
Chłodzeniepowietrzne
Pojemność15,9 l
Stopień sprężania6,3
Masa300 kg
Moc maksymalna400 KM przy 2300 obr./min
Moc nominalna365 KM przy 2100 obr./min

Silnik Whirlwind został opracowany w 1926 r. przez inżynierów Lawrance’a, Jonesa i Herona pod kierownictwem P. B. Taylora, z założeniem uzyskania niezawodnej jednostki napędowej średniej mocy. Okazał się niezwykle udaną konstrukcją. W 1927 r. Charles Lindbergh wykonał przelot nad Atlantykiem z Nowego Jorku do Paryża samolotem Ryan NYP „Spirit of St. Louis”, napędzanym silnikiem J-5C Whirlwind. Silniki tego typu były też produkowane w latach 30. na licencji w Polsce przez Polskie Zakłady Skody i wytwórnię Avia. Whirlwindy w wersjach 5-, 7- i 9-cylindrowej były stosowane do napędu samolotów treningowych, obserwacyjnych, dyspozycyjnych i sterowców. Produkowane na licencji przez zakłady Continental były też stosowane do napędu czołgów (M3 Lee, M4 Sherman, Ram) i dział samobieżnych.

Powrót

   


Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka