Samolot: PZL I-22 Iryda M-93K
Polska
samolot szkolno-treningowy
1995
|
Rozpiętość
|
9,6 m |
Długość
|
13,22 m |
Masa startowa
|
6650 kg |
Maksymalna prędkość
|
800 km/h |
Pułap
|
12800 m |
Zasięg |
1620 km |
Uzbrojenie
|
|
Silnik
:
dwa silniki turboodrzutowe PZL K-15 o ciągu po 1500 kG (14,7 kN) |
|
Iryda to samolot szkolno-treningowy, opracowany w latach 70. i 80. w Instytucie Lotnictwa w Warszawie jako następca samolotu TS-11 Iskra. Prototyp zbudowany w zakładach WSK PZL Mielec oblatano w 1985 r. Był napędzany silnikami PZL-5. W 1992 r. oblatano prototyp wersji M-93K, napędzanej docelowymi silnikami K-15. W latach 1992–1996 58. Lotniczy Pułk Szkolny w Dęblinie eksploatował 8 egzemplarzy.
Z powodu przedłużającego się okresu rozwoju Iryda w momencie wejścia do eksploatacji była konstrukcją przestarzałą i sprawiającą liczne problemy, dlatego po katastrofie w 1996 r., w której zginęło dwóch pilotów, samoloty wycofano z użycia. Prace nad samolotem kontynuowano, powstawały też prototypy wersji z silnikami Rolls Royce Viper i awioniką francuskiej firmy Sagem, ale nie weszły do produkcji seryjnej i eksploatacji.
Powrót