Logo Muzeum
Zbiory
... ...


Samolot: Aviatik C.III

Aviatik C.III
Niemcy
samolot rozpoznawczy
1917



  • Dane techniczne


Rozpiętość 11,8 m
Długość 8,1 m
Masa startowa 1314 kg
Maksymalna prędkość 160 km/h
Pułap 4500 m
Zasięg 3 godziny lotu
Uzbrojenie 1 ruchomy km Parabellum 7,92 mm
Silnik :
6-cylindrowy, rzędowy Mercedes D.III o mocy 160 KM (118 kW)
Zdjęcia panoramiczne :

 

Zwiad wojskowy jest podstawą wszelkich działań planistycznych w strategii. Pierwsza wojna światowa wytworzyła nowe realia pola walki – powstanie frontu pozycyjnego. Spowodowało to, iż dotychczasowe użycie patroli zwiadowczych kawalerii, najszybszej dotychczas broni, stanęło pod znakiem zapytania. Zdaniem strategów samolot stał się doskonałym zastępcą szwadronu ułanów.

Samolot rozpoznania powietrznego Aviatik C.III powstał w 1916 roku w zakładach Aviatik-Flugzeugwerke w Lipsku i był udoskonaloną odmianą wcześniejszej wersji C.I używanej przez niemieckie lotnictwo od 1915 roku. Wersja C.III, podobnie jak i jej poprzednik C.I, nie była produkowana masowo – zbudowano w latach 1916–1917 zaledwie 80 egzemplarzy. U podstaw tego leżała decyzja z ostatnich miesięcy 1916 roku o przestawieniu mocy przerobowych zakładów Aviatik na produkcję licencyjną nowocześniejszych i bardziej przydatnych na froncie samolotów DFW C.V.

Płatowiec Aviatik C.III różnił się od wcześniejszych wersji poprawionym oprofilowaniem przodu kadłuba, dodano także kołpak śmigła i wyposażenie radiowe. W okresie I wojny światowej samoloty Aviatik C.III były używane w niemieckich jednostkach lotniczych jako maszyny zwiadowcze oraz okazjonalnie jako eskorta.

W 1919 roku 7 samolotów Aviatik zostało przejętych w Wielkopolsce przez polskie władze wojskowe, a następnie 3 z nich przekazano Szkole Pilotów w Poznaniu-Ławicy. Na płatowcu o numerze 12342/17 zginął śmiercią lotnika w dniu 4 lutego 1920 roku kpt. pilot Wiktor Lang. Pozostałe cztery samoloty prawdopodobnie nie były używane.

Eksponowany kadłub jednosilnikowego samolotu o konstrukcji całkowicie drewnianej, w układzie dwupłata, Aviatik C.III o numerze seryjnym C12250/17 pochodzi z 1917 roku i jest unikatem na skalę światową. Odkryte podczas restauracji ślady instalacji radiowej świadczą o użytkowaniu tej maszyny bądź w szkole radiooperatorów, bądź jako samolotu wywiadowczego na Froncie Zachodnim.

Powrót



Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
© NeoServer 2009 -      - Polityka obsługi "ciasteczek"     - statystyka